Girls' Day in Science - Himmelev og HYPERMAG

Mathilde Hauge Lerche
Group leader, Associate Professor
DTU Health Tech
HYPERMAG havde i dag besøg af en flok 3.g.-piger fra Himmelev Gymnasium.

I anledning af Girls' Day in Science inviterede Center for Hyperpolarization in Magnetic Resonance i dag inden for. Pigerne i en 3.g.-klasse fra Himmelev Gymnasium og deres biologilærer slog til og investerede en dag i at lære mere om hyperpolariseret metabolsk MR.

Dagen bød på oplæg om HYPERMAGs forskningsområde, DTU's uddannelser, en snak om centermedlemmernes uddannelsesbaggrund og karriereveje/-vildveje, og sluttede af med at alle 15 gæster trak i kitlerne for at lave eksperimenter i vores cellelaboratorium.

Pigerne udførte tre eksperimentrækker med gærcelle-dyrkning og -metabolisme samt kræftcelle-dyrkning. Gær er et godt modelsystem, da gærcellers energi-stofskifte minder meget om menneskets. Der blev startet kulturer fra plade, målt lysspredning og beregnet celleantal. Gærcellerne fik mærket næringsstof, blev opkoncentreret og vasket ved centrifugering, og der blev udført NMR-analyser af de inkuberede celler for at måle, hvad de havde gjort med næringsstoffet. Og til sidst blev der mikroskoperet og dyrket humane kræftceller.

Flere af pigerne overvejer uddannelse inden for forskellige naturvidenskabelige discipliner. Og selv hvis lysten trækker dem i retning af andre uddannelsesvalg, var det en sjov dag med masser af gejst og nysgerrighed.

Om HYPERMAG

HYPERMAG er et grundforskningscenter dedikeret til hyperpolarisering. Det er en særlig måde at forstærke MR-signalet på, som åbner et vindue ind til kroppens celler og væv, så man kan observere deres reaktion på påvirkninger som for eksempel sygdomme, kost eller lægemidler. HYPERMAG arbejder både med udvikling af hyperpolariseringsmetoder og -udstyr, udvikling af nye komponenter til brug ved MR/NMR, billeddannelse og -analyse, samt anvendelser i især biologi, kemi og medicin.

News and filters

Get updated on news that match your filter.